Jak docílit, aby uživatelé přijali váš software …

27.11.2020

Která etapa životního cyklu software je nejpodstatnější? Vymyslet software, navrhnout software, vyvinout software? Každá etapa je důležitá a výsledný produkt musí zcela určitě projít celým life cyclem. Avšak, jednoho krásného dne si budete muset položit "mega" důležitou otázku. "Jak docílit, aby uživatelé váš software přijali a používali jej?"   

Čím dřív si tuto otázku položíte, tím líp pro vás, i pro váš záměr. Pokud to myslíte vážně, tak vám i samotné přemýšlení nad odpovědí způsobí bolehlav. To, s čím přijdete, vám buď zaručí úspěch nebo naopak, pošle vše do čeho jste nainvestovali peníze i čas do pekel. Tedy je na místě pečlivě zvažovat odpověď.

Můžete tuto otázku ignorovat. Najděte si dobrého investora nebo si půjčte v bance, naverbujete zkušeného marketéra a rozjeďte efektivní online marketing. Dobrá propagace zajistí, že si váš software udělá prostor na slunci. Lidi ho budou stahovat a instalovat.

A to víte, jak poznáte běžného uživatele? Běžný uživatel má na svém mobilním zařízení nespočet již neznámých aplikací a z letargie ho vytrhne pouze okřídlené sdělení "Full memory, unable to ...". Takže vám na tomto místě blahopřeji k velkému počtu stažení vašeho software, tedy pokud vaším záměrem bylo "donutit" lidi stahovat si váš software.

Marketing je samozřejmě důležitý. Lidi se o vašem software musí nějak dozvědět. Avšak, nad zmiňovanou fyzickou vrstvou je další vrstva. Musíte dát lidem důvod vaši službu přijmout. A to znamená, ze se uživatelé budou k vaší službě vracet a budou ji používat opakovaně. Takže pokud mohu doporučit, měřte svou službu. A první metrikou, kterou nastavíte by měla být statistika pro vyhodnocování registrací a přístupů uživatelů.

Sepsal jsem čtyři základní kroky, které je důležité učinit, aby byl váš software úspěšný. Respektive, aby ho uživatelé přijali.  

Dát důvod lidem používat váš software

Všichni každý den řešíme nějaké problémy nebo narážíme na překážky, které nás nutí opustit komfortní zónu. Vyřešte vaším softwarem nějaký problém nebo zjednodušte lidem v něčem život. Využijte lenosti uživatelů a dejte jim pocit, že váš software potřebují.

ARTHUR je mobilní osobní asistent, který informuje svého uživatele o zajímavostech, důležitých informacích a dění z okolí. Arthur agreguje obrovské množství informací a zobrazuje uživateli relevantní obsah. Tedy vždy když se chce uživatel zeptat na nějakou zajímavost, naplánovat si večer nebo chce zjistit, co se děje v jeho okolí, zeptá se Arthura. Nemusí jinam. 

Váš software by měl být v něčem jedinečný nebo jiný

Sám jsem kdysi vyvíjel software, sleduji start-up scénu a potkávám se s lidmi, kteří tvoří software. Viděl jsem stovky různých služeb a aplikací a zkoumal jsem je. Upřímně? Dovolím si tvrdit, že váš software asi také nebude revoluční. Nepamatuji si, že bych někdy narazil na vyslovenou revoluci a sedl si z toho na zadek. Odříkáte si, tvrdě pracujete po nocích, věnujete svému nápadu nekonečné hodiny urputného přemýšlení a stejně nakonec přijdete na to, že nic "nejlepšího" nevymyslíte. Kopírujte, studujte a využívejte jinými ověřené procesy a funkce. Sledujte úspěšné služby a běžte cestou evoluce a vylepšení. Pokud chcete, aby byl váš software úspěšný, klidně ho poskládejte z existujících procesů, ale klíčovou věc udělejte jinak a jedinečně. Protože v detailu je zakopaný pudl.

Arthur svému uživateli zobrazuje relevantní záznamy. Není jediný. Je hodně služeb, které umí zobrazovat záznamy. Arthur však relevantní záznamy zobrazuje vzestupně podle vzdálenosti od pozice uživatele, formou nekonečného seznamu. Dělá to v reálném čase po celé ČR a věřím, že do budoucna i kdekoliv mimo ČR. Pokud se nad touto myšlenkou zamyslíte a popřemýšlíte, uvědomíte si potenciál, a to nejenom uživatelský, ale i obchodní. 

Zabavte uživatele a dejte jim tu moc něco měnit

Lidi jsou od přírody tvořivý, hravý a hlavně líní, zhýčkaní. Žijeme v informační době a všude jsou přebytky informačního smogu. Lidi chtějí relevantní obsah, aby nemuseli přemýšlet a hledat. Tak jak budete zacházet s relevancí záznamů, tak se k vám budou uživatelé vracet. A také platí, že uživatelé nechtějí být pouze obyčejnými konzumenty. Chtějí se vyjadřovat, vstupovat do obsahu a obsah také tvořit.

Arthur je sociální síť. Lidi mohou vytvářet vlastní obsah, komentovat, hodnotit, přidávat fotografie nebo sdělení, sdílet, označovat místa, lidi a dělat řadu dalších aktivit. Nejenom, že je zabavíme, ale získáme další obsah do naší služby.

Vytvořte plnohodnotnou službu

Měli byste se vážně zamyslet nad propojením B2C s B2B. Vytvořit plnohodnotnou službu. Pro objemnou B2C službu, potřebujete dostatečně velkou proti-páku. B2B vám tuto páku poskytne. Pokud takovou páku mít nebudete, musíte ji vytvořit vlastními silami a energií. Čím bude vaše služba objemnější, tím to bude pro vás náročnější a dražší až se stane systém neudržitelným. B2B musí růst s B2C. Také platí, že B2B vám nemusí tvořit pouze obrat. Můžete jej využit pro plnění obsahu, vytváření služeb nebo jiných vstupů apod.

Arthur má business model, který je základem pro monetizaci poskytovaných služeb. Není to však pouze o monetizaci. Arthur agregujeme data z cestovního ruchu, z volnočasových aktivit, ze sociálního soužití, z různých společenský, tematických nebo zájmových oblastí (a to včetně akcí a události). Vedle toho konsoliduje služby typu chytré město apod. Naprostou většinu těchto dat získává z B2B. Tedy zákazníci a partneři vytváří obsah, který se zobrazuje v rámci Arthura.

Není jednoduché vytvořit službu, kterou budou lidi chtít. A vždy je to trochu sázka na intuici a je to hlavně o zkušenostech. Na druhou stranu, pokud mohu doporučit, tak hlavně měřte. Vyberte si cíl, vytvořte si "thresholds", porovnávejte důležitá čísla a vyhodnocujte. 

-- vlapon --