Provozujete portál: Jak je na tom cena záznamů?

15.08.2018

Na CZ internetu existuje velké množství portálů, které se snaží sublimovat data v rámci cestovního ruchu. Naprostá většina portálů je založena na trvalých záznamech. To jsou data jako hrad, zámek, muzeum a podobně. Myšlenka je jasná, hrad tam stojí 400 let, dá se předpokládat, že tam ještě nějakou chvíli postojí. Moc portálů nepropaguje akce a události, tedy časově omezené záznamy. A pokud ano, tak jsou to vesměs lokální záležitosti. Pokud i portály pokrývají větší část ČR, nabídka akcí a událostí je omezená (nebo se věnují pouze některým oblastem) nebo jsou data dosti nekvalitní. Jeden portál se snaží tuto mezeru zacelit, je to kudyznudy.cz, ale kvalita již také není to co to bývalo a dat se mu již také nedostává jako dřív.

Jaký je důvod? Důvod je v ceně. Když trvalý záznam vložíte do své DB, může tam zůstat hodně dlouho ne-li navěky. Jeho hodnota v poměru s cenou je vysoká. Vycházejme z předpokladu, že si data vytváříte sami. Někdo napíše záznam, ten mu zaplatíte - řekněme, že za záznam dostane průměrně 50Kč. Business case počítáte na 3 roky. Kdy se vám vynaložené prostředky vrací? Když uživatel na záznam kliká, tedy zobrazuje ho. Pokud je to záznam známého hradu a máte dobře řešené i SEO, tak vámi vynaložených 50kč, za tři roku... Takovou návratnost vám žádný akciový trh nedá.

Na druhou stranu časově omezený záznam, tedy nějaká akce nebo událost, nemá tak dlouhou životnost. Záznam mívá nejdelší životnost cca půl roku, tedy vznikne půl roku předtím, než akce proběhne. A to spíš ve výjimečných případech, mnohem častěji záznam vznikne maximálně dva-tři měsíce před samotným aktem. Tedy nemáte moc času ho zhodnotit. A ještě ke všemu má pro vás záznam největší hodnotu dva, spíše jeden týden před datem konání. Lidi plánuji, pokud si tedy právě neplánují dovolenou a podobně, krátce dopředu. Tedy máte dosti malé okno, abyste vytvořili dobrou návratnost. To můžete vyvážit dvěma způsoby. Ad 1) máte dobře postavený mechanizmus, který záznamy podsouvá uživateli vaší služby. Ad 2) máte plánovač, ve kterém si uživatel vaši službu dokáže plánovat akce delší dobu dopředu. To ale naráží na fakt, že záznam v naprosté většině případů nevzniká dostatečně dopředu.    

Kde vzniká cena časově omezeného záznamu? Převodem, psaním, úpravami, kontrolami získaných záznamů apod. U časově omezených záznamů tedy musíte řešit jejich cenu. Musíte, protože pokud vás bude stát jeden záznam 5-10Kč, je to brutálně moc. Představte si ČR a zkuste ji pokrýt akcemi (záznamy ve vaší službě) a vynásobte to 365. Vyjde vám vysoké číslo, které potom ještě vynásobte 5Kč. Vy musíte cenu jednoho časově omezeného záznamu dostat na úroveň jednotek haléřů. Jak tedy srazíte jejich cenu? Technologiemi a procesem. Proč procesem? Proces vám musí zaručit kvalitu dat. Můžete mít obrovské množství záznamů, ale pokud jich bude hodně nekvalitních, ani těm dobrým nikdo nebude věřit. Technologiemi? Technologie vám zaručí množství dat. Ale kde takové data vzít? No tam kde vznikají a tam kde se agregují. Nesmíte spoléhat na jedno místo. Musíte využívat víc zdrojů, klidně i pro jednu lokalitu. Jenom si pak pokryjte duplicity, to je dosti důležité.

Jenom aby byl popis pokud možno kompletní. Existuje ještě jeden typ záznamů. Říkám mu tematický záznam. Vychází z trvalého záznamu, tedy většinou nebývá časově omezen. Takový záznam vychází z nějakého daného předpokladu. Například na hradě existuje hladomorna. Je známá, je zajímavá a má velký potenciál z pohledu cestovního ruchu. Takže vznikne pěkný záznam ve smyslu rodiče vezměte své ratolesti do hladomorny, pokud zlobí, ono je to přejde. Takový záznam má hned několik výhod. Má nízkou cenu, vysokou hodnotu a máte ho pouze vy.

Poznámka: V toto článku používám výraz návratnost. Samozřejmě v samotném důsledku jde o konverzi, která vám peníze přinese. Tedy záleží na čem vyděláváte.

-- vlapon --