Každý to nějak dělá a já to dělám po svém!

30.08.2018

Toto okřídlené rčení mě dokáže vždy rozpálit přímo do běla. Dnes mě zvedl ze židle bývalý kolega, nutno říct o generací mladší, který mi zavolal a žádal mě o radu se zákazníkem. Zákazník mu, jak říkal "nechce zobat z ruky".

Nevím, co to znamená "zákazník, mi nechce zobat z ruky". Vyzval jsem ho tedy, aby mi to vysvětlil. "Ty jsi mi kdysi na školení říkal, že pokud se naučím řídit zákazníka místo toho, aby zákazník řídil mě, mám na 60% vyhráno a to ostatní jsou již pouze komunikační dovednosti, trochu papírování a štěstí." Ano, to jsem mu skutečně řekl a za tím si stojím.

Tento můj bývalý kolega nově pracuje jako externí PM pro velkou banku. Je tam druhým měsícem a dostal na starosti spíše malý projekt, který má plánovanou dobu dodáni do konce roku. Jedná se o relativně jednoduchý change request v řádu nižších desítek MDs. Analýza, detail design, vývoj, testy, akceptační testy, nasazení do produkce. Nic zvláštního. Jeho problém tkví v tom, že narazil na vlastníka projektu, který má tvrdou palici a nemůže s ním hnout. Jak jsem pochopil, potkaly se dva paličatí oslové na úzké cestičce a ani jeden nechce uhnout.

Mladého kolegu jsem utnul v dlouhém vyprávění. Myslím totiž, že mám ještě hodně před sebou, jsem mladý hezký kluk, zájem o mě je a ještě nějakou chvíli se chci cítit mladě a hezky. Nemusím slyšet vše. Zeptal jsem se, "Chceš tam zůstat?" Prý, určitě ano.

Řekl jsem. "Pokud se nedokážeš domluvit, máš v takových případech tři možnosti: Ad 1.) Utkáš se s ním, a pokud vyhraješ uděláš z něj pitomce. Ad 2.) Obejdeš ho a uděláš z něj většího pitomce. Ad 3.) Nebo se mu podvolíš a on si bude myslet, že udělal pitomce z tebe. Čím mu asi uděláš velkou radost. Protože jsi tam druhým měsícem, doporučoval bych ti třetí možnost." Nesouhlasil. Jeho ego mu pravilo, že nejlepší bude se s ním utkat. Než jsem se rozloučili, řekl právě to okřídlené "Každý to nějak dělá a já to dělám po svém".

Je to hloupost. Samozřejmě, že to každý nějak děláme. Očistěte však své běžné denní činnosti od zbytečného marastu. Zjistíte, že jediné co vám zůstane je efektivita. Dělejte svou práci efektivně a stane se z vás zkušený manažer, kterého si budou všichni vážit. Efektivita vás také rychle dovede ke zkušenostem. Možná namítnete, že je to nesmysl. Ale zeptám se vás. Pokud budete svou práci dělat efektivně neznamená to, že ji (i když začnete jako nezkušený) po čase začnete dělat skvěle a zkušeně? Samozřejmě že začnete a mnohem dřív než ostatní ve vašem okolí. Pokud totiž budete práci dělat špatně, budete se muset vracet, opravovat své chyby a to znamená, že nepracujete efektivně. Ale vy přeci chcete pracovat efektivně. Chcete pracovat na první dobrou. A pokud ještě pořád máte svou práci, znamená to, že ji děláte moc dobře. Efektivita vás vždy bude tlačit tou nejvýhodnější cestou. Platí však, že si vždy musíte najít a vybrat cíl. Pokud vybíráte takové cíle, které dělají vašeho zaměstnavatele a zákazníka spokojeným, děláte to nejenom efektivně, ale i dobře.

A nebo můžete být oslem, který půjde u zákazníka proti zdi. V pozici dodavatele se zakopete a budete se tvářit jak Remarque na západní frontě. A klidně u toho můžete i vyprávět, že to děláte pro dobro zákazníka. Je vám to k ničemu. Takto poučka o 60% nefunguje. 

-- vlapon --