Projekt v cestovním ruchu, jak jsme začínali

03.02.2018

Cestovní ruch je jeden z nejvíce zprofanovaných trhů. Vyznačuje se zejména: Ad1) Lidi podnikající v tomto segmentu jsou otrávení a zklamání. Ad2) S podnikáním v tomto segmentu to nemusíte myslet vážně. Vezmete si dotaci, vydržíte to pět let a máte nejvýnosnější finanční produkt. Ad3) Stát tomu moc nepomáhá. Dělá si z EU a ze státního rozpočtu kasičku na běžné výdaje. Koncepce je sprosté slovo, které by do budoucna mohlo tuto kasičku rozbít a nedejbůh by mohlo dát tomu všemu smysl. Ad4) Jsme Češi, neustále s něčím nespokojeni a reptáme.

Z pohledu IT v sobě tento trh skrývá jednu velmi důležitou výzvu. Je absolutně roztříštěný s velmi obtížnou možností konsolidace. Hodně lidí a firem si na něm vylámalo svůj bezchybný chrup. Při prohlížení odpovídajících služeb na internetu jsem se nemohl zbavit myšlenky, že lifecycle takové běžné služby v sobě obsahuje tři základní etapy. Ad1) počátečný výrazný tah s nábojem nadšení, Ad2) následují křeče, které přecházejí do stagnace a Ad3) nakonec se v tom lepším případě služba dostane do stavu připomínající pobyt na jednotce emergency. To znamená, že naprostá většina služeb žije z neotřelé bannerové reklamy s minimálním nebo žádným customer care. 

Byl jsem přesvědčený o tom, že musí existovat udržitelná cesta, která by si uživatele nebrala za rukojmí. Uživatel nemusí skákat v minovém poli bannerů a brodit se nekvalitním obsahem staženým bůh ví odkud. Poohlédli jsme se tedy po informacích.

Začali jsme v druhé polovině 2015 a začali jsem tím, že jsme se odstěhovali na celé léto a záři na Šumavu. Lidi vyrazili na dovolenou, my jsme zacílili na obce, města, podnikatelské subjekty v cestovním ruchu, zejména potom penziony, hotely ale i atrakce. Myslím, že jsme na zástupce zmíněných subjektů museli působit jak fluidum z jiného světa. Chodili jsem ode dveří k oknům, doslova jsme prodávali teplou vodu, protože jsme žádný produkt ještě neměli. Abychom nevypadali úplně jak mimoni a měli jsme co ukazovat, udělali jsme pár základních funkcí a grafiku. Popravdě, to co jsme vytvořili bylo ošklivé a za moc to nestálo, ale bylo co ukazovat. Nešlo totiž o to něco prodat, ale získat informace. 

Viz. obr. 1: Tak vypadala naše první stránka služby vsekolem.cz. Viz. obr. 2: měli jsme jednoduché demo, které ukazovalo, jak naši službu zapracovat na stránky zákazníka.

Na co jsme přišli? Pokud má mít naše služba šanci uspět, musí přinést to, co konkurence nemá (pozor, myšlenka večera). Je to kombinace třech věcí. Za prvé, to je vysoká míra integrace pevných záznamů typu zajímavosti, důležité objekty apod. Přičemž skladba těchto záznamů musí být od těch nejmenších, zdánlivě nejméně důležitých až po nevětší a nejznámější jako například hrady. Naprostá většina služeb se totiž specializuje na určitý segment a my chceme zákazníkovi přinést vše na jednom místě (v tomto ohledu existuje největší konkurence. Za zmínku stojí mapy.cz a turisitka.cz). Druhou ingrediencí našeho receptu byly časově omezené akce. Husté pokrytí dění a událostí v rámci celé ČR (zde je to s konkurencí již lepší. Časově omezený záznam na službu totiž klade zcela jiné požadavky než trvalý záznam. Musíte vymyslet celou řadu funkcí a procesů jak zpracování automatizovat a vedle toho si udržet kvalitu. Také jsem přesvědčen, že v ČR neexistuje služba, která by byla schopna konsolidovat časově omezené záznamy v rámci celé ČR). A poslední ingrediencí je zapojení záznamů, které se zcela neslučují s atributy cestovního ruchu avšak využíváme je my všichni v našem běžném občanském životě. V kombinaci s proaktivním přístupem, výborným customer carem a srozumitelným rozhraním pro naše uživatele a zázníky to měla být cesta, jak prorazit.

-- vlapon --